הרבה פעמים בן אדם יש לו התלבטות והוא לא יודע מה לעשות לעשות ככה או ככה "אני אעשה ככה או ככה מה יותר טוב לעשות ככה או ככה", נכון אחת השיטות לצאת מההתלבטות היא שיטה לא הגיונית.
ש: ללכת לקצוות?
אליעד: לא.
ש: להגיד ששניהם זה אותו דבר.
אליעד: בדיוק לשאול אולי זה בכלל אותו דבר, עכשיו כשאתה אומר לשאול אולי זה בכלל אותו דבר למה אתה מתכוון אולי זה לא משנה כשאתה עכשיו אמרת אותו דבר מה זה אומר אותו דבר?
ש: שזה מוביל לאותה תוצאה.
אליעד: בדיוק זה לא נקרא אותו דבר כאילו זה אותו דבר חלקית, קודם כל זה נכון אתה אומר לדוגמא נגיד עכשיו נגיד שיש לך התלבטות האם נגיד?
ש: לא יודע אם לפנות ימינה או שמאלה.
אליעד: תן דוגמא.
ש: אם להגיע לאשדוד אם לקחת ימינה בצומת או שמאלה בצומת.
אליעד: כן אבל זה אז תסתכל בשילוט נגיד.
ש: אוקי.
אליעד: לא נגיד משהו של החיים אלה שאומרים להתפטר או לא להתפטר נגיד, יפה ואז תשאל את עצמך אוקי מה זה משנה אולי זה אותו דבר עכשיו כשאתה אומר אולי זה אותו דבר אתה מתכוון להגיד אולי בסוף זה מוביל לאותה תוצאה אולי בסוף אני אהיה מאושר באותה מידה אולי אני אהיה מרוצה באותה מידה אולי האושר שלי לא יושפע מזה באופן ישיר, נכון אבל זה כמו שרבי נחמן אמר "בן אדם לא צריך לדאוג אם יהיה לו כסף או לא כי בין כך ובין כך הוא יחיה אותו דבר" למה כי בכל מקרה בסוף אתה יכול להיות לא מרוצה עם כסף או מרוצה בלי כסף זה לא קשור.
אבל יש פרספקטיבה שאומרת זאת פרספקטיבה לא הגיונית והיא אומרת אולי זה אותו דבר באיזה מובן במובן נגיד שיש לך התלבטות אם להתפטר או לא ואתה אומר לעצמך אולי בעצם בכלל האמת היא שלהתפטר או לא להתפטר זה בכלל אותו דבר ורק נדמה לי ששתי האפשרויות שונות, כאילו תדמיין את התרחיש שאתה מתפטר ואתה מפסיד את כל כספך ואתה מת ברעב תדמיין את התרחיש שאתה לא מתפטר שאתה מתקדם בעבודה ואתה מצליח זה וזה לא "אולי בסוף זה אותו דבר אולי בסוף זה יוביל אותי לאותו דבר, אולי במהות זה אותו דבר אולי אין הבדל אולי זה" לא "אולי בכלל אני משוגע לגמרי ובכלל מול עיני עומדת אפשרות אחת שהיא או אחת משתי האפשרויות או אפשרות שלישית שאני לא יודע מה היא רק נדמה לי שיש פה שתי אפשרויות שונות, אולי בכלל יש דבר אחר בכלל מי אמר שזה בכלל שתי אפשרויות שונות".
עכשיו מה ההיגיון יגיד לך זה שתי אפשרויות שונות כי זאת אפשרות אחת וזאת אפשרות אחרת זה הוא לא אומר מי אמר אולי זאת אותה אפשרות, תאר לעצמך שאתה עכשיו נכנס לחדר ויש שם נגיד כיסא אחד אני נותן את הדוגמא הזאת הרבה פעמים אבל אתן עוד פעם, יש כיסא אחד בא בן אדם ושואל אותך על איזה כיסא לשבת למה הוא מתכוון איזה כיסא לשבת ואז לוקח לך זמן להבין אתה אומר לו למה אתה מתכוון הוא אומר לך על הכיסא הזה או על הכיסא הזה ומצביע על אותו כיסא ואתה אומר תשב ואז הוא אומר לך אבל על איזה כיסא הוא אומר לך על הכיסא הלבן או על הכיסא השחור ובכלל יש כיסא ירוק נגיד, מה הוא רוצה אתה אומר לו איפה הכיסא הלבן אומר לך פה ואיפה הכיסא השחור אומר לך פה ומצביע על אותו כיסא וזה בכלל כיסא ירוק.
עכשיו האם יכול להיות שאתה האיש האם יכול להיות שבכלל אתה בכבודך ובעצמך על אחד אומר שהוא שתיים, יש ברבי נחמן ביטוי שאומר "השקר מזיק גם בגשמיות וברוחניות כעל אחד אומר שהוא שתיים" זאת אומרת בן אדם יש דבר אחד והמוח אומר לך זה שני דברים שונים אולי בכלל זה שנדמה לך שזה וזה זה שני דברים שונים אולי זה בכלל אותו דבר זה רק נדמה לך כשתי אפשרויות שונות. עכשיו למי הפתרון הזה לא יעבוד בן אדם שיש לו שכל בן אדם שיש לו בטחון עצמי בן אדם שמעריך את עצמו בן אדם שיודע מה הוא חושב, בן אדם שיש לו אגו בן אדם שלא מוכן שיגידו לו שהוא מטומטם בן אדם שהוא כזה העצה הזאת לא תעבוד לו.
אבל בן אדם שהוא נצמד לאמת והוא פיקח אז מאיפה אתה יודע שזה נכון מה שאתה חושב מאיפה אתה בטוח במאה אחוז שזה שתי אפשרויות שונות אולי זאת בכלל אותה אפשרות, עכשיו שימו לב זאת לא הפרספקטיבה אולי בסוף זה אותו דבר אולי זה מוביל לאותה תוצאה, אולי בכלל זה אותו דבר אולי זה בכלל יש רק דבר אחד רק נדמה לך שהוא שתיים.
ש: אז אם זה באמת אחד שהוא נדמה לי כשתיים אז על כל דבר אני יכול להגיד את זה.
אליעד: נכון.
ש: למה זה נדמה לי כשתיים ולא שלוש אולי זה בכלל אחד שנראה כמו שלוש...