פתרון בעיות המצאתי, לפתח יצירתיות, פיתוח יצירתיות, חשיבה יצירתית, חשיבה המצאתית שיטתית,
פתרון יצירתי, איך למצוא
פתרונות יצירתיים?
פתרון בעיות, סרטים מצויירים, להיות יצירתי, לשפר חשיבה איך אפשר למצוא
פתרונות יצירתיים במהירות? כדי למצוא
פתרונות יצירתיים ולשפר את היכולת לחשוב מחוץ לקופסה, אליעד כהן מסביר כי ישנם שני מסלולים עיקריים: מסלול ארוך ושיטתי ומסלול קצר ומהיר. בשיטה השיטתית והיסודית, התהליך כולל הגדרת
הבעיה והנחות היסוד, ובחינה של כל הנחה לגופה כדי לראות אם היא נכונה או לא. במסלול הקצר והמהיר, שיתואר כאן בפרוטרוט, מעוררים יצירתיות על ידי התהליך של חשיבה לא הגיונית ... את הפער בין ההנחות שאנו תופסים כמחויבות ומובנות מאליהן, לבין האפשרויות הבלתי שגרתיות שלא חשבנו עליהן קודם לכן. כאשר אדם נתקל
בבעיה מסוימת, הוא בדרך כלל מוגבל למחשבות
ולפתרונות שהוא מכיר, ולכן קשה לו למצוא רעיון חדש באמת. דרך יעילה לשבור את הגבולות הללו היא לחשוב באופן מוקצן ולא הגיוני, אפילו דמיוני לחלוטין, כשלב מקדים. איך מתרגלים חשיבה יצירתית בעזרת רעיונות בלתי הגיוניים? השיטה המעשית שאליעד כהן מציע היא כדלקמן: תחילה, לקחת את
הבעיה ולהתייחס אליה כאילו אין בה מגבלות של היגיון, פיזיקה או מציאות. לאלץ את עצמך או את האדם שאתה רוצה לעודד ליצירתיות להעלות לפחות 10 עד 20 רעיונות מוזרים, דמיוניים ... סבירים, מחזירים את החשיבה לרמה ההגיונית, ובוחנים אילו מהאפשרויות הלא הגיוניות הללו ניתן לעגל ולממש באופן מעשי. למשל, אם אדם נתקל
בבעיה כמו להכניס מקרר דרך דלת צרה, והוא מתקשה למצוא
פתרון מעשי, ניתן לעורר את חשיבתו היצירתית על ידי שאלות כמו: מה היית עושה אם לא היית מוגבל בחוקי הפיזיקה או ההיגיון? האדם עשוי להציע
פתרונות כמו פירוק המקרר לגורמים, הזזת המשקופים, יצירת קסמים שיכניסו אותו, או אפילו שימוש בכוחות על טבעיים. לאחר מכן, כשהוא חוזר להיגיון, הוא עשוי לגלות
שפתרונות מסוימים כמו פירוק המשקוף או שינוי זווית הכניסה הם אפשריים ומעשיים. איך מעודדים יצירתיות אצל אחרים בקלות ובמהירות? כאשר רוצים לעורר יצירתיות אצל מישהו אחר ... אפשרויות חדשות לתשובות הגיוניות. גם כאשר רוצים לעודד מבוגר או עמית לעבודה להיות יצירתי, ניתן להשתמש בטכניקה דומה, ולבקש ממנו להציע
פתרונות הזויים ככל האפשר, ואז לחזור ולסנן את הרעיונות כדי למצוא משהו הגיוני. איך סרטים מצוירים יכולים לעזור לפיתוח חשיבה יצירתית? אליעד כהן מדגים את החשיבות של ... המצויר יכול לקרות במציאות? מדוע כן או מדוע לא? תהליך זה גורם למוח להשתחרר מתבניות חשיבה קיימות ולפתח ראייה רחבה יותר של אפשרויות
לפתרון בעיות . אליעד מציין כדוגמה תוכנית טלוויזיה שנקראת מכסחי המיתוסים, שבה חוקרים ובוחנים תופעות מסרטים מצוירים ובודקים אם הן היו יכולות להתרחש במציאות, דבר שמגרה חשיבה ביקורתית ויצירתית גם יחד. הסבר נוסף ודוגמאות
לפתרון בעיות יצירתי: אליעד מדגים שוב, שכאשר אדם ניצב בפני אתגר של שכנוע מישהו אחר, והוא נתקע בלי רעיונות הגיוניים, כדאי לו להעלות תחילה עשרות רעיונות מופרכים לחלוטין, ואז לחזור ולברור את מה שניתן לקחת למציאות. כך האדם משחרר את החשיבה שלו, מפסיק להרגיש תקוע ומגיע
לפתרונות יצירתיים ואפקטיביים יותר. סיכום: הדרך המהירה והקלה להיות יצירתי לסיכום, אליעד כהן מדגיש שהדרך המהירה ביותר לפתח יצירתיות ולהגיע
לפתרונות מקוריים היא לחשוב תחילה בלי מגבלות ובלי היגיון, לתת לדמיון להתפרע, ואז לחזור להיגיון ולברור את
הפתרונות היצירתיים שמתאימים למציאות. השיטה הזאת לא רק יעילה אלא גם פשוטה להפעלה ומועילה לכל אדם שמבקש לשפר את החשיבה היצירתית שלו באופן יומיומי. איך לפתח יצירתיות? איך לחשוב מחוץ לקופסה? איך
לפתור בעיות מורכבות? מהי מהות החשיבה היצירתית? איך להטיל ספק בהנחות יסוד? איך להגדיל את היצירתיות ולמצוא
פתרונות יצירתיים? כדי להיות יצירתי ולמצוא
פתרונות מחוץ לקופסה, חשוב לבחון את הנחות היסוד ולהטיל בהן ספק. כל
בעיה שאדם נתקל בה נשענת על הנחות שהוא מקבל כמובן מאליו, אבל אם הוא מפרק ובודק אותן לעומק, הוא עשוי לגלות שאחת מהן אינה בהכרח נכונה - וכך מתאפשרת חשיבה יצירתית. התהליך הבסיסי של חשיבה יצירתית מתחילים מלהגדיר את השאלה או
הבעיה. רושמים את כל הנחות היסוד שמהן יוצאים, כלומר, מה הדברים שאנחנו בטוחים שהם נכונים לגבי המצב. בודקים הנחה אחרי הנחה - האם זה באמת נכון? האם אפשר להסתכל על זה ... שלא בהכרח נכון, מזהים אפשרות חדשה ופותחים כיוון חשיבה חדש. דוגמאות לחשיבה יצירתית נניח שצריך להעביר מקרר דרך דלת והוא לא נכנס.
הפתרון הסטנדרטי הוא לבדוק את המידות ולמצוא דרך להכניסו, אבל
הפתרון היצירתי יבוא כששואלים: אילו אפשרויות קיימות אם לא היינו מוגבלים למידות ולחוקי הפיזיקה? אפשר לחשוב על רעיונות בלתי אפשריים לכאורה, כמו לפרק את המקרר לחלקים, ... הגיונית באופן מודע: מבקשים ממנו לחשוב כאילו אין חוקים פיזיקליים או מגבלות היגיון. מבקשים ממנו לתת לפחות 10-20 תשובות לא הגיוניות
לבעיה מסוימת. אחרי ששטף את מוחו ברעיונות מוזרים, מחזירים אותו להיגיון ושואלים אם חלק מהדברים שחשב עליהם יכולים להפוך לרעיונות ישימים. למה זה עובד? המהות של יצירתיות היא בפער שבין מה שנראה לנו כמחויב ומובן מאליו לבין האפשרויות האחרות שקיימות מחוץ למסגרת החשיבה הרגילה שלנו. כשמישהו נתקע על
בעיה מסוימת, זה בגלל שהוא חושב במונחים של מה שהוא מכיר. אם לוקחים אותו לחשוב מחוץ למערכת הרגילה שלו - אפילו באופן מוקצן - זה מרחיב לו את היכולת לראות
פתרונות חדשים. דוגמה נוספת: איך לעזור לילד או למישהו שמתקשה למצוא תשובה? אם ילד אומר אני לא יודע מה לענות על שאלה מסוימת, אפשר לעזור לו על ידי כך שמבקשים ממנו לתת ...